Det finns namn på bolag som vi aldrig glömmer. De är inte alltid självklara. Ta IKEA till exempel. Ingvar Kamprad använde initialerna i sitt namn för möbelvaruhuset. Detta varuhusnamn kan folk över hela världen säga i sömnen! När du ska registrera bolag för att dra igång fotoverksamhet får du fundera lite på vad ett bra namn för ditt bolag innebär.
Registrera bolag med ett beskrivande namn
Om du kommer att erbjuda gratisfoto online så är det ju väldigt bra om ordet gratis eller synonym är med i företagsnamnet. Detta namn bör du ju även använda för din portal på nätet så här gäller det att tänka till!
Du måste ju ta en titt på om du kan få ett domän med namnet du tänker dig långt innan du väljer att registrera bolag med namnet. Och det räcker inte att skriva in namnet i din webbläsare och se om sajten finns.
Många gånger så köper folk upp bra domännamn utan att bygga sajter med dessa. Därmed kan smarta uttryck som handlar om gratis bilder online vara upptagna trots att det inte finns något företag med detta namn registrerat hos Bolagsverket.
Gör alltså noga research och undersök möjligheterna. Betänk hur du vill att folk ska se ditt namn. Om det ska vara lite annorlunda och kanske använda engelska ord som free så gäller det ju att detta går att uttala.
Ett namn som ger rätt associationer
En annan sak att tänka på är vad folk kommer att tänka på då de ser ditt namn eller säger det. Om du ska dra igång en verkstad som bland annat laminerar bilder är det ju viktigt att namnet beskriver detta.
Du kanske tycker att det är klokt att ta ett namn som beskriver material som du använder men då ska du tänka en gång till. Om du skapar ett namn som inkluderar en viss typ av plast eller liknande så kan ju folk tro att du är en källa för plasten och inte för laminering av bilder!
Namnet bör verkligen föra tankarna till det du faktiskt gör. Om det är många olika saker gäller det att hitta ett bredare begrepp. Kanske väljer du till sista att skapa ett namn med ditt namn i stil med Ingvar Kamprad. Men då får du inse att det kan ta lite mer tid att arbeta in namnet.
Ett namn som känns positivt
Sist, men inte minst, är det förstås bra att välja ett namn som känns positivt. När folk ser ditt namn så läser de in en massa saker i det. Om namnet känns inbjudande och trevligt kan det få personer att välja din fototjänst över annat. Så mycket kraft kan det ligga i ett namn så se till att registrera bolag med ett företagsnamn som du verkligen har tänkt igenom!
Andra inlägg
- Från objektiv till snabbavveckling, avveckla foto ab
- Sälja bolag – Fotografiska principer för lyckad försäljning
- Värdera en fotostudio för att sälja ab
- Ska du starta din bildtjänst snabbare med lagerbolag?
- Vad kan få en fotostudio att avveckla ab?
- Fungerar snabbavveckling för en bildstudio?
- Vad behöver du förbereda för att sälja bolag?
- Blir du tvungen att sälja aktiebolag på grund av gratistjänster?
- Ska du starta bolag och jobba med ditt bildintresse?