Likvidera ab eller lyckas inom fotokonstens värld

Fotokonsten är lika gammal som kameran och bildkonsten ännu äldre. Visst finns det fortsatt en framtid inom detta fält men för dig som ska starta en verksamhet så gäller det att inse hur du kan göra det på ett rimligt sätt. Om inte så finns ju risken för att du får likvidera ab innan du ens har blivit varm i kläderna.

Du behöver inte likvidera ab då det finns möjligheter!

Det finns absolut möjligheter inom fotokonsten. Det är inte pre automatik så att du måste likvidera ab för att branschen är så smal. Inte minst tack vare nätet och de sociala plattformarna. Numera har den som jobbar med fotokonst tillgång till en mycket större publik.

Det finns sajter som jobbar med att sälja vidare bilder och där kan fotografer profilera sig. Dessutom kan du bygga upp ditt varumärke med en hemsida och ett engagemang i olika sociala medier. Du kan till exempel delta i grupper på Facebook där folk har ett intresse för ditt skrå.

Print-on-demand kan vara ett spännande område

Vi bör också ta upp print-on-demand som har förändrat bokbranschen men som också kan få betydelse för den som vill jobba med fotokonst. Du kan sälja dina verk direkt till konsumenter via den här typen av tjänster.

Du kan utvidga och sälja dina mönster och bilder tryckta på alla möjliga föremål. Detta ger en mycket större publik och även möjlighet till varierade priser. Istället för att likvidera ab kan du alltså växa på ett sätt som tidigare generationers bildkonstnärer bara kunde drömma om.

Kommersiella bilder är fortsatt i ropet

Även om AI har tagit en stor andel av marknaden så finns det fortfarande behov av äkta fotokonst inom den kommersiella världen. Reklam, marknadsföring och brandning är områden där man behöver bra kunskap om produktfotografering, företagsbilder och mer. Här är det möjligt att bygga långvariga relationer med företagskunder och på så vis få en stabil inkomstström.

/palm.jpg

Vilka utmaningar bör du vara medveten om?

Det finns förstås utmaningar som skulle kunna leda till att du får likvidera ab om du inte tacklar dem på rätt sätt. I och med att vi numera alla kan leka fotografer med våra smartphones så kan vi säga att marknaden är aningen mättad. Konkurrensen är hård så det gäller att du har riktigt god strategi för din marknadsföring.

Att många kan ordna med sina bilder själva har också lett till att det är svårt att ta betalt för konsten. När portaler med bilder gör det möjligt att få gratis kvalitetsbilder så kanske din tjänst inte lockar. Du måste finna vägar till kunderna kanske med erbjudanden och tjänster omkring som gör att de ändå vänder sig till dig.

Sist men inte minst så är det förstås också så att den som vill lyckas med en fotokonstverksamhet idag också måste hänga med rent tekniskt. Din utrustning och dina verktyg måste vara förenliga med dagens tekniker för redigering, belysning, komposition och mer. I varje fall om du vill ha en chans i konkurrensen.

12 Nov 2024