Det har inte gått så många år sedan en fotograf var tvungen att förstå hantverket för att ha någon som helst chans. Idag innebär en bildstudio fortfarande ett hantverk. Men samtidigt är det förstås så att vem som helst numera kan ta bilder av otroligt hög kvalitet med en vanlig mobiltelefon. Att starta ab och jobba med bild i en digitaliserad värld är en spännande utmaning.
Starta ab med god kunskap om hantverket
Nu kan vi förstås se att många av de fotografer som var med då det inte fanns automatiska lösningar i varje smartphone fortsatt tillhör de mest eftersökta. Det finns fortfarande en stor fördel med att ha god kunskap om hantverket i botten. Det beror helt enkelt på att många av de nya funktionerna som är digitaliserade kan förstås bäst av den som verkligen kan bildkonsten.
Det finns med andra ord mycket att vinna på att starta ab och driva en egen bildverksamhet med en god bas. Även om det mesta kommer att skötas digitalt och med maskiner som inte längre behöver manuella justeringar och inställningar är det en fördel att ha erfarenheten från förr. Den kan leda till bättre resultat som kunder blir mycket nöjda med.
Ta dig fram i en digital värld
Oavsett om du ska jobba som fotograf eller på något sätt vill sälja bilder och bildkonst kommer du inte långt utan att förstå digital marknadsföring. Idag kan du fortfarande kontakta andra människor med telefon och sälja på detta vis. Men mer och mer av marknadsföringen och kontakterna sluts direkt online digitalt.
För att starta ab och lyckas med detta gäller det alltså att du förstår hur du ska synas digitalt. Det är viktigt att du finns med där de som behöver dina tjänster söker. Det är absolut inte gula sidorna. Du kanske inte ens vet vad gula sidorna en gång var och då är du verkligen en del av den nya generationer som gör allt digitalt!
En väl genomtänkt strategi
Innan du drar igång din verksamhet är det verkligen klokt att du sätter dig in i den digitala aspekten. Inte bara vad gäller själva hantverket. Om du ser helheten kanske du också kommer att upptäcka möjligheter. Det finns nämligen stor utvecklingspotential tack vare digitaliseringen.
Du kan ju nå till varje hörn av jorden med din bildkonst. Det finns i stort sett inga gränser för vad du kan lyckas med. Kanske kommer du fram till en helt ny företagsidé som inte hade varit möjlig tidigare på grund av att det inte gick att nå så många så snabbt.
Oavsett vad du ska göra med ditt bolag är det viktigt att du har en strategi redo för det digitala. Var medveten om hur du ska jobba med tekniken och nätverken och använd dessa för att lyckas bättre och snabbare!
Andra inlägg
- Hur kan ett lagerbolag hjälpa entreprenören inom fotografi?
- Likvidera ab eller lyckas inom fotokonstens värld
- Från objektiv till snabbavveckling, avveckla foto ab
- Sälja bolag – Fotografiska principer för lyckad försäljning
- Värdera en fotostudio för att sälja ab
- Ska du starta din bildtjänst snabbare med lagerbolag?
- Vad kan få en fotostudio att avveckla ab?
- Fungerar snabbavveckling för en bildstudio?
- Vilket namn ska du registrera bolag med?
- Vad behöver du förbereda för att sälja bolag?