Bildmaterial online vid snabbavveckling

Även om ett bolag har varit vilande bra länge så kan det synas online i olika sammanhang. Bilder från verksamheten såväl som grafiskt material ligger kvar på olika sajter. Det kan också finnas konton i sociala medier där bilder och loggor figurerar. Kan det här bildmaterialet ligga kvar vid en snabbavveckling eller måste du sanera?

Snabbavveckling är samma sak som likvidation

För det första så är det ju så att en snabbavveckling är samma sak som en likvidation. Du säljer bolaget till en bolagsservice som kommer att lägga ner det. Avvecklingen sker under flera månaders tid men det hela kallas för snabb avveckling på grund av att du blir fri från uppdraget.

När du säljer för avveckling så är du klar samma dag som bolaget köper det. Men som du märker så betyder det inte att du inte längre finns som detta bolag online. Ni har antagligen jobbat länge med marknadsföring på nätet. Hemsidor och sociala medier är fulla med era inlägg med bilder, länkar och mer.

Bolaget som likviderar kommer inte att rensa online. En avveckling betyder inte att historia på nätet försvinner. Därmed så kan det ta lång tid innan bolaget upplevs som nedlagt online.

Det går inte att rensa komplett online

Det är svårt att rensa på nätet. Det är ju inte bara ni som har haft möjlighet att dela företagets bilder, filmer och information på hemsidor. Andra kan också ha talat om er och era produkter. Även om du skulle vilja putsa bort allt i samband med avvecklingen så får du inse att det inte är möjligt. En hel del kommer att ligga kvar långt efter det att bolagets grundare har dragit sitt sista andetag.

Viktigt med tydlig information

Men det här betyder inte att du måste acceptera att bildmaterial online får det att verka som att ni fortfarande är igång. Det går ju att informera om snabbavveckling online. I samma forum som ni har berättat om produkter och tjänster så går det att lägga till en rad om att bolaget stänger för gott.

När folk sedan surfar och läser om er verksamhet så finner de snart informationen. Den kan ni också lägga ut på den Facebook-sida som ni använde som verksamma. Det finns inget som säger att det inte får finnas kvar information och bilder på en Facebook-sida. Det här är inte samma sak som den hemsida som ni drev och lade ner i samband med att verksamheten upphörde att existera.

Publicera en pressrelease om att bolaget läggs ner. Den kommer att finnas av folk som försöker surfa in på er hemsida och inte förstår varför den är stängd. De bilder och annat som blir kvar få du leva med. Förhoppningsvis så rör det sig ändå om positiva bilder som kan vara trevliga att påminnas om ibland.

2 sep 2019