Betyder moderna fotoramar att det blir snabbavveckling?

Det händer ibland att bolag startas med minimal kunskap om hur konkurrensen ser ut. Framförallt kan det vara lätt hänt att missa att det finns en produkt som är snarlik och som slår den som du tänkte sälja. När Janne började sälja ramar online undrade han om de moderna fotoramar som syntes överallt skulle bli samma sak som snabbavveckling för hans nya firma.

Lägga ner med snabbavveckling

För det första är det viktigt att förstå att snabbavveckling inte är samma sak som konkurs. Det här är en frivillig likvidation som går att genomföra snabbt och enkelt. När företag som just startas inte fungerar på rätt sätt kan det innebära att man väljer att lägga ner. Då kan snabblikvidationen bli ett bra val. Den ger pengarna som finns i bolaget mycket snabbare än vad en vanlig avveckling gör.

För Janne kom dessa tankar då han insåg att hans rambutik förvisso hade god potential då den fungerade direkt online men att det fanns svår konkurrens från de moderna fotoramarna som han inte jobbade med.

 

Ta upp kampen med nya ramar

Janne insåg att han antingen fick försöka hitta andra sätt att lyckas med sin ramverksamhet eller att han fick ge sig in i kampen. Det betydde att han behövde jobba mycket mer med marknadsföring online vilket givetvis var en kostnad.

För att fatta rätt beslut tog Janne upp frågan med en expert på att driva företag. En god vän som länge erbjudit sig för råd och tips. När de tillsammans hade sett på situationen kom de överens om att kamp var rätt väg att gå, inte snabbavveckling.

Det blev inte likvidation för Janne

Janne jobbade hårt med nytt sortiment och bättre marknadsföring under flera månaders tid. Det tog ganska lång tid innan det hela gav bra resultat. Ett tag tvivlade han skarpt på om det verkligen var smart att fortsätta då han med snabbavveckling hade fått igen det mesta av investeringen.

Hans goda vän hejade på och till sist kunde Janne se att det faktiskt såg ut att vända. Han hade också en fot med i spelet med de moderna fotoramarna. Parallellt med detta tog Janne också fram en ny och helt unik tjänst.

Genom att både kämpa mot konkurrensen och erbjuda något nytt och unikt blev Jannes verksamhet lyckad. Den gav också upphov till flera nya jobb vilket för Janne som funderat på snabbavveckling kändes som en enorm seger.

Idag jobbar Janne på för fullt med sin verksamhet. Han har stängt sin fysiska butik och jobbar uteslutande online. Nu är han på gång att öppna en ny butik som kommer att erbjuda gratis foto på ett nytt sätt online. Det tror han skarpt på och han är inte rädd för konkurrensen!

13 apr 2021